هبیت ترکر یا ردیاب عادت

برای ساختن بولت ژورنال و به برنامه ریزی به این سبک، مسلما کلمه هبیت ترکر به گوشتون می خوره. حالا اصلا هبیت ترکر چیه و به چه دردی می خوره؟

هبیت (habit) یک کلمه ی انگلیسیه به معنی عادت. و ترکر (tracker) هم از فعل track میاد با معنی دنبال کردن یا پیگیری کردن. کلا توی بولت ژورنال میشه صفحه های ترکر زیادی داشت. یک صفحه ی ترکر، صفحه ایه که ما توش یک چیز خاصی رو پیگیری میکنیم. به اصطلاح روند پیشرفت اون چیز رو توی دفتر ثبتش میکنیم. حالا اگه نخوایم خارجی حرف بزنیم می تونیم به هبیت ترکر بگیم ردیاب عادت!

ردیاب عادت به ما در پیگیری روند و پیشرفت یک عادت کمک می کنه. این عادت می تونه یک عادت مثبت مثل: مطالعه روزانه یا نوشیدن 8 لیوان آب در روز باشه. می تونه هم این ردیابی مربوط به ترک یک عادت بد مثل: استفاده محدود از شبکه های اجتماعی باشه. 

توی هر دو مورد ردیاب عادت می تونه نقش کلیدی داشته باشه. 

حتما می پرسین چطوری؟

هبیت ترکر صفحه ای هست که توش عادت هامون رو ثبت می کنیم، به همین سادگی!

این صفحه معمولا از یک جدول خط کشی و عنوان یک سری عادت ها مثل صبحونه خوردن، ورش کردن، مطالعه و ... تشکیل میشه. 

برای ردیاب عادت می تونیم همه عادت های خوب یا بد رو داخل یک صفحه بنویسیم، براش 30 روز ماه رو بکشیم و هر روزی که اون کار رو انجام دادیم علامت بزنیم.

در آخر ماه می تونیم ببینیم که عملکردمون به چه صورت بوده است. 

ردیاب عادت به سه دلیل مفید است:

  1. ردیابی عادت به شما یادآوری می‌کند که دست به عمل بزنید.
  2.  ردیابی عادت برای ادامه دادن، به شما انگیزه می‌دهد.
  3.  ردیابی عادت رضایت فوری فراهم می‌کند.

ایده‌هایی برای ردیابی عادت

این مزایا عالی به نظر می‌رسند، اما لازم نیست که ردیاب عادت خود را با هر عادتی که روز شما را تشکیل می‌دهد پر کنید. در حقیقت، اگر به یک عادت پایبند هستید، ردیابی آن یک کار اضافی است. بنابراین چه چیزی را باید در ردیاب عادت (هبیت ترکر) خود اندازه‌گیری کنید؟

ردیابی عادت می‌تواند برای شروع یک عادت جدید یا کنار گذاشتن یک عادت مخرب به شما کمک کند.

می‌توانید هر عادتی را که می‌خواهید در ردیاب عادت(هبیت ترکر) خود ردیابی کنید، اما توصیه می‌شود با عادات کوچک شروع کنید تا مطمئن شوید که هر روز حداقل یک پیشرفت کوچک را تجربه می‌کنید. چند مثال:

عادات روزانه برای ردیابی

  • 2 صفحه کتاب بخوانید.
  • 1 دقیقه مدیتیشن کنید.
  • 1 دقیقه دراز نشست بزنید.
  • 1 دقیقه حرکات کششی انجام دهید.
  • تخت خود را مرتب کنید.
  • قبل از ساعت 8 بیدار شوید.
  • پیش از ساعت 11 بخوابید.
  • نخ دندان استفاده کنید.
  • خود را وزن کنید.
  • ویتامین/ مکمل مصرف کنید.

عادات هفتگی برای ردیابی

  • یک پست در وبلاگ منتشر کنید.
  • جاروبرقی بکشید.
  • لباس‌ها را بشورید.
  • گیاهان را آبیاری کنید.
  • اتاق خواب خود را مرتب کنید.
  • یادداشت تشکر بنویسید.

عادات ماهانه برای ردیابی

  • بررسی امور مالی
  • پرداخت قبوض
  • تمیز کردن خانه

می‌توانید از یک ردیاب عادت برای اندازه‌گیری کارهایی که دوست دارید از آنها اجتناب کنید هم استفاده کنید. من این‌ها را “عادات اجتنابی” می‌نامم. (یعنی رفتارهایی که سعی می‌کنید از آنها اجتناب کنید).

عادات اجتنابی

  • ترک تماشای تلویزیون
  • عدم خرید آنلاین
  • عدم استفاده از نوشابه
  • عدم استفاده از شکر
  • عدم استفاده از کافئین
  • ترک سیگار

در آخر هم باید بگم که ردیابی عادت یا همون هبیت ترکر برای تمام آدم های دنیا مفید و موثر نیست چرا که برای بعضی ها تازه مشکل رو دوتا میکنه اولی تعهد به انجام عادت دومی تعهد به ردیاب عادت و این تازه داستان رو ترسناک تر هم میکنه اما خوب نکته ای که برای همه وجود داره اینه که استفاده درست و دقیق از ردیاب عادت حتما به بهتر شدن زندگی همه ما کمک میکنه.